Izvēlne Aizvērt

Rēzeknes pamatskola – attīstības centrs svin 100 gadu jubileju!

Sevis un savu sakņu apzināšanās sākas ar savas skolas vēstures izzināšanu. Šogad Rēzeknes pamatskola-attīstības centrs svin 100 gadu jubileju. Nosaukumi skolai ir mainījušies, bet būtība ir palikusi- palīdzēt bērniem ar speciālajām vajadzībām.

Skolas vēsture ir bagāta, sena un interesanta. 1923.gadā Maltas pagasta Dlužņovas muižā atver mācību iestādi, ko vēlāk nosauc par  Laizānu valsts kurlmēmo bērnu skolu. Skolā mācās vairāk kā 200 skolēnu, tajā ir arī šūšanas, galdniecības un kalēju darbnīcas, skolēni tiek apmācīti lauksaimniecības darbiem. Kara laikā skolas telpas tiek izmantotas vācu armijas vajadzībām, bet lai arī grūtībās, tomēr darbu skola nepārtrauc. 1944. gada beigās Maltas pagasts skolai telpas iedala Maltas ciemā. 1950.gadā, kad tiek  nodibināts Maltas rajons un  skolas telpas ir vajadzīgas rajona iestādēm, tad kurlmēmo bērnu skolu pārved uz lauku teritoriju Feimaņos, kur sadzīves apstākļi ir pavisam pieticīgi. Skolas direktore V.Šablinska daudz pūļu velta, lai pierādītu, ka telpas nav piemērotas darbam, un tā 1956. gadā pāriet uz jaunuzcelto skolu Rēzeknē. Skolā tiek iekārtotas klases, guļamistabas, citas telpas, iepirkti mācību līdzekļi, jauns inventārs un 18. novembrī sākas mācību stundas. Vēlāk tiek atvērtas  arī pirmsskolas grupiņas. Vecākajās klasēs liela uzmanība tiek veltīta bērnu sagatavošanai tālākajai dzīvei- notiek nodarbības dažādos pulciņos, mākslinieciskajā pašdarbībā un sportā. 1969. gadā, direktora F.Laura laikā, atver vienu valodas traucējumu  klasi, bet no 1980. gada iestāde  darbojas kā speciālā skola bērniem ar smagiem valodas traucējumiem.

 No 1977.gada par skolas direktoru strādā P.Ančupāns. Šajā laikā uzlabojas metodisko komisiju darbs, sadarbība ar citām skolām, tiek pilnveidotas  metodes darbā ar valodas traucējumu un nedzirdīgajiem  bērniem.

1988.gadā skolu sāk vadīt direktors J.Rožukalns. Skola kļūst skaistāka un labiekārtotāka, tiek pilnveidota materiāli tehniskā bāze- iegādāti datori, jauni televizori, autotransports. Tradicionālas ir mācību priekšmetu nedēļas, skolēnu projektu izstādes, skolotāju un skolēnu radošo darbu konkursi. Tiek izveidoti 6 jauni kabineti- logopēdiem un atbalsta personālam. Skolēnu valoda tiek koriģēta  ikdienā  logopēdiskajās nodarbībās un  automatizēta mācību stundās. Skolēni var darboties vairāk kā desmit pulciņos, deju kolektīvā un pūtēju orķestrī.

2009.gadā par skolas direktori kļūst R.Zommere- atbildīga, radoša,  mērķtiecīga.  Tiek izveidots attīstības centrs, kura mērķis ir izglītojošas, konsultatīvas un metodiskas palīdzības sniegšana Latgales reģiona pirmsskolas, speciālo un vispārizglītojošo skolu pedagogiem, izglītojamajiem un viņu vecākiem. Attīstības centra darbinieki nodrošina metodisku un pedagoģisku palīdzību pedagogiem jautājumos par atbalsta pasākumu piemērošanu, individuālā izglītības programmas apguves plāna izstrādi un mācību sasniegumu dinamikas izvērtējumu izglītojamajam ar speciālajām vajadzībām, izstrādā mācību vai metodiskos atbalsta materiālus, lai veicinātu izglītojamo ar speciālajām vajadzībām integrēšanu izglītības apguves procesā, sniedz agrīnu speciālo vajadzību diagnostiku pirmsskolas vecuma bērniem, sadarbojas  ar augstskolām pētniecības jautājumos.

No šī mācību gada Rēzeknes pamatskola – attīstības centrs  ir vispārējās pamatizglītības iestāde, kas realizē speciālās pirmsskolas un pamatizglītības programmas bērniem ar garīgās attīstības traucējumiem. Izglītojamie  tiek uzņemti visa mācību gada laikā ar  valsts vai pašvaldības pedagoģiski medicīniskās komisijas  atzinumu.

 Jau vairākus gadus izglītības iestāde realizē arī profesionālās pamatizglītības programmas izglītojamajiem ar speciālajām vajadzībām. Audzēkņi pēc pamatskolas tiek uzņemti profesionālajā pamatizglītības programmā “Mājturība” un “Ēdināšanas pakalpojumi”, kuras beidzot tiek iegūtas 2. profesionālās kvalifikācijas līmeņa specialitātes “Mājkalpotājs” vai “Virtuves darbinieks”.

Skolā tiek nodrošināta  harmoniska izglītojamo attīstība, ievērojot viņu spējas, veselības stāvokli, intereses, radot iespējas un vidi zināšanu ieguvei, darba iemaņu un prasmju attīstībai, attīstot ikviena bērna radošumu, talantu. Mācību un audzināšanas  procesā noteicošā ir  izglītības satura īstenošana ar individuālu un diferencētu pieeju mācību stundās, ārpusstundu, individuālajās un grupu atbalsta nodarbībās ar atbilstošiem mācību materiāliem un  pielāgotām darba metodēm. Tiek piedāvātas  arī koriģējoši attīstošās nodarbības. Skolēniem ir iespēja realizēt kādu no savām spējām un talantiem ārpusklases nodarbībās, un pasākumos,  kas tiek pakārtotas kopējiem sasniedzamajiem rezultātiem mācību darbā. Jau šajā rudenī ir notikuši vairāki darbīgi, izzinoši un jautri pasākumi- “Jautrais Miķelītis”, “Rudens veltes”, “Saules ziedu stāsti skolotājai”, “Labo darbu nedēļa manā ģimenē”, “Lapu salidojums” u.c., kur aktīvi piedalās skolēni, un tiek iesaistītas arī ģimenes.

     Visas klases izmanto iespēju kultūrizglītības programmas  “Latvijas skolas soma” ietvaros  iepazīt Latvijas kultūras vērtības un starpdisciplinārā veidā apgūt mācību saturu, paplašināt redzesloku un veicināt lepnumu par savu novadu.

Katru vasaru skolā tiek organizēta vasaras atpūtas nometne „Lai skan!”  bērniem ar valodas, mācīšanās traucējumiem un īpašām vajadzībām. Bērniem tiek sniegts logopēdiskais, koriģējošais atbalsts, organizēta atpūta, veselību veicinošas nodarbības, ekskursijas. Katru gadu nometnē darbojas  vairāk kā divdesmit bērni ar speciālajām vajadzībām no pilsētas un novada.

Skolas lielākā bagātība ir mūsu pedagogi un visi darbinieki. Skolā ir kvalificēts pedagoģiskais un atbalsta personāls, kuri izglītojamajiem  nodrošina individuālu pieeju, sniedz pedagoģisko, psiholoģisko, sociālo atbalstu un medicīnisko palīdzību. Mēs lepojamies ar skolas absolventiem,  kuri  turpina izglītoties, strādā  un ir veiksmīgi integrējušies sabiedrībā. Mēs esam pateicīgi visiem skolas pedagogiem un darbiniekiem, kuri gadu gaitā ir strādājuši mūsu skolā un ieguldījuši sirdsdegsmi savos skolēnos un nesuši skolas labo vārdu Latvijā.

Skolai ir raksturīga iekļaujoša, atbalstoša, pozitīva mācību un sadzīves vide, pie mums  vienlīdz  labi jūtas gan pirmsskolas, gan skolas vecuma izglītojamie, gan profesionālās izglītības audzēkņi. Mācāmies kopā saskatīt, ka katram mākonim ir sava zelta maliņa un katram bērnam ir savas iespējas izglītībai un turpmākajai dzīvei.

Direktores vietniece izglītības jomā Anna Deksne